Európai légi háború

2012. október 11. 19:05

Ifj. Chikán Attila
Chikansplanet

Nagyon érdekes kérdés az is, hogy az klímaváltozás elleni harcot mennyiben lehet az utasokkal megfizettetni.

 

„Példamutatás, pótcselekvés vagy okvetetlenkedés? Vajon melyik szó jellemzi a legtalálóbban az EU klímaváltozás elleni harcát? A válaszhoz újabb adalékkal szolgál az az uniós intézkedés, amelynek következtében 2012 eleje óta a légközlekedést is be kell vonni az emissziókereskedelem rendszerébe. Mivel a rendelkezés az összes nem európai illetőségű, de az EU területén célállomással rendelkező légitársaságra is vonatkozik, az USA, Kína és Oroszország is kardcsörtető reakciókkal igyekszik védeni saját cégeinek gazdasági érdekeit az „utópista” uniós politikával szemben. Amennyire valóságtól elrugaszkodott, átgondolatlan lépésnek tűnhet egyeseknek az uniós klímapolitika, ugyanúgy nehéz komolyan venni a partnerek által beígért harcias ellenintézkedéseket. Ez már csak azért is nehéz, mert mint tudjuk, a »végén úgyis mindent az utas fizet«.(...)

Az alapvető probléma Brüsszel eljárásával kapcsolatban valószínűleg az, hogy a partnerek félnek: ha az EU ebben a kérdésben egyoldalú kinyilatkoztatásokkal keresztül tudja vinni elképzeléseit, az precedenst teremthet, és más ügyekkel kapcsolatban is hasonlóan próbál majd meg eljárni.

Nagyon érdekes kérdés persze az is, hogy az klímaváltozás elleni harcot mennyiben lehet az utasokkal megfizettetni, hiszen az ilyen jelegű plusz terheket a társaságok várhatóan majd megpróbálják beépíteni a jegyárakba. Nos, a Nemzetközi Emissziókereskedelmi Szövetség (IETA) számításai szerint a jelenlegi kvótaárak mellett átlagosan 1,3 százalékos drágulást okozhat az új szabályozás. Persze a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) biztosan egészen más számításokból indul ki.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
A bejegyzés trackback címe: http://csr.mandiner.hu/trackback/4893