GVH-bírság a Providentnek

2013. május 22. 18:40

A Gazdasági Versenyhivatal 50 millió forintos bírságot szabott ki a Provident Pénzügyi Zrt.-re, mivel a gyorskölcsönöket folyósító cég kampányai nem tájékoztatták teljes körűen a fogyasztókat.

A Gazdasági Versenyhivatal 50 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a Provident Pénzügyi Zrt.-t, miután megállapította, hogy a vállalkozás tisztességtelen gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben, amikor pénzvisszafizetési kedvezményét népszerűsítő kampányaiban nem tájékoztatott az akcióban történő részvétel lényeges elemeiről. A Provident szerint szabályszerűen, a törvényi kötelezettségeknek és a fogyasztóvédelmi elvárásoknak megfelelően jártak el, és megvizsgálják a jogorvoslat lehetőségét a GVH határozatával szemben.

A GVH az MTI-nek szerdán eljuttatott közleményében ismerteti: a bírság összegének magállapításakor súlyosbító tényezőként értékelték egyebek között azt, hogy a Provident több mint két évet átfogó (bár nem teljesen folyamatos), többféle kommunikációs eszközt is felhasználó kereskedelmi gyakorlatot valósított meg  a 13 vizsgált akció közben.

 

A pénzügyi vállalkozás 2010. március 10. és 2012. április 30. között 13 különböző akciójában népszerűsítette pénzvisszafizetési kedvezményét. Az akciók keretében a Provident azt ígérte, hogy azoknak az ügyfeleinek, akik a teljes futamidő alatt a kölcsönszerződésben meghatározott ütemezés szerint azaz hetente pontos összegben fizetnek, a kölcsönszerződés végén visszafizet egy- vagy kétheti, illetve egyéb összegű törlesztő részletet. A tájékoztatások zöméből azonban kimaradt az a fontos körülmény, miszerint abban az esetben, ha a fogyasztók a kölcsön futamideje alatt élnek a teljes vagy részleges előtörlesztés lehetőségével, nem kaphatják vissza a meghirdetett törlesztő részletet, miközben a fogyasztók nagy része él az előtörlesztés lehetőségével.

A GVH a vizsgálat során megállapította, hogy a fogyasztók azzal sem lehettek tisztában, hogy a vállalkozás minden túlfizetést az ügyfél szándékától függetlenül előtörlesztésnek tekint, amely ugyan a fogyasztók számára jellemzően kamatkedvezménnyel jár és díjmentes, azonban erről egyik reklámeszközön sem tájékoztatja a fogyasztókat, így a vizsgált tájékoztatások alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. A Provident erre reagálva közölte: a Versenyhivatal eddig egyetlen alkalommal sem szabott ki bírságot a cégre, és meggyőződésük, hogy a vállalat ahogy korábban is mindig - szabályszerűen, a törvényi kötelezettségeknek és a fogyasztóvédelmi elvárásoknak megfelelően járt el.

Álláspontunk szerint ügyfeleink egyértelmű és teljes körű tájékoztatást kaptak a GVH által vizsgált promóció részleteivel kapcsolatban, mellyel célunk éppen az volt, hogy ezekben az akciókban a szerződésüket maradéktalanul teljesítő, pontosan fizető ügyfeleket ismerjük el. Mindez egyébiránt szerződésben foglalt alapkötelezettsége is ügyfeleinknek” – írja a cég.

A Provident a hosszú vizsgálat során mindvégig teljes mértékben együttműködött a hatósággal, következetesen képviselve álláspontját a fogyasztóvédelmi elvárásoknak megfelelő kommunikációt illetően közölte a cég, hozzátéve: a GVH döntését vitatják és a bírság mértékét méltánytalannak ítélik, ezért megvizsgálják a jogorvoslat lehetőségét a határozattal szemben.

 

 

A bejegyzés trackback címe: http://csr.mandiner.hu/trackback/8785