Álmodunk rendelkezésére

2012. február 23. 20:56

A Malév csődje után szakértők sugallják, politikusok követelik, a repülés iránt érdeklődő polgárok remélik, hogy lesz feltámadás.

2012. február 23. 20:56
Bartus Gábor
Komment.hu

„Kétségtelen: az érzelmi veszteség jelentős, és sajnálatra méltó, hogy a Malév munkatársainak tudása, szakmai kultúrája nem egy nemzeti vállalat érdekében hasznosul. Ugyanakkor a budapesti utazókat teljes számban elviszik más légitársaságok. A Malév Budapestről induló (és ide érkező) utasainak száma 1,7 millió fő volt évente a 3,2 millió utasból 1,5 millió volt átszálló. A Ryanair (figyelemmel gépei kapacitására és feltételezve, hogy Budapestről is tudja produkálni átlagos 82,2 százalékos székkihasználtságát) akár több mint 1 millió utast is szállíthat. A Wizz Air a csődre reagálva először plusz 600 ezer, majd azt korrigálva plusz 1,1 millió utas elröptetésének tervét jelentette be. A diszkont kiszolgálást nem kedvelők (a Ryanair pluszdíjjal »bünteti« azokat, akik beszállókártyájukat nem nyomtatják ki maguknak otthon) pedig igénybe vehetik a teljes kiszolgálást nyújtó légitársaságok (elsősorban a Lufthansa-csoport) megnövelt számú és kapacitású járatait. Ha mindezek a bővítések sikeresek és tartósak lesznek, ez több utast jelent Budapestre (és akár még a hazánkban egy fillért sem költő átszálló utasok egy részét is pótolhatja). Túlzás tehát jelentős idegenforgalmi veszteségekről beszélni. És a Malév által kiszolgált városok közül sem túl sok marad vélhetően közvetlen légi kapcsolat nélkül. Az adófizetőktől mégsem várható el, hogy egyes utazókat mentesítsenek a bécsi átszállástól.

A Budapest Airportot az átszálló utasok (a 2011. évi forgalom 17 százaléka) eltűnésével érő veszteségek – és az állam esetleges kompenzációs kötelezettségei pedig ésszerűen újratárgyalhatóak lehetnek: visszafoghatók a reptér-üzemeltető cég fejlesztési kötelezettségei (pl. a terminálbővítés új utashidakkal), elvileg akár meghosszabbítható a koncesszió időfutama, stb. A Malév csődje ugyan számos más vállalkozásra (beszállítóra) kihathat, azonban a hosszú távú gazdasági növekedés és egy ország légitársaságának nagysága között nincs szoros kapcsolat. A látványosan fejlődő balti államoknak is csak veszteséges vagy már csődbe ment légitársaságaik vannak. A közvetlen térségünkben egyik legdinamikusabban növekvő Szlovákiának nemhogy nemzeti légitársasága, de még igazán érdemi forgalommal rendelkező repülőtere sincs.

Elvileg az sem elképzelhetetlen, hogy vannak olyan honfitársaink, akiknek van koncepciójuk, kreatív ötletük, elszántságuk, szakértelmük, továbbá tőkéjük egy gazdaságosan üzemeltethető nemzeti légitársaság létrehozásához. Részvénykibocsátással a nemzeti légitársaságért feltétlenül lelkesedők elszántsága is forintszavazatokra váltható. Helyes, ha az állam támogatja ezt az EU-n kívüli célállomások repüléséhez szükséges jogosítványok megadásával, és minden olyan módon, amivel kezdő vállalkozásokat általában segíteni szokott. De a feladat legyen a vállalkozóké, és ne a kormányzaté; a kockázat pedig legyen a befektetőké, és ne az adófizetőké! A siker kis esélyével kecsegtető vállalkozások futtatása az adóforintok terhére ugyanis nem más, mint aminek a kormány leginkább hadat üzent: »spekuláció« a javából.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
drieno
2012. február 23. 22:18
teljesen felesleges adófizetői pénzen légitársaságot fenntartani - nem mellesleg az eu nem is hagyja, amint ez bebizonyosodott nem is értem, miért gondolja bárki, hogy az állam majd létrehoz egy új malévet - egyszerűen a jelen szabályozók mellett nem teheti, nem tudom, feltűnt-e, de a malév azért csődölt be, mert az eu kötelezte az állami támogatások visszafizetésére, közel 100 milliárd forintról volt szó, erre kezdtek vakarózni a repterek, hogy ők most inkább előre kérnék a pénzt (kérdés, oszkó elvtársnak nem jutott-e eszébe egy s más az új munkahelyén?) arról nem beszélve, hogy a különböző air-ek már rég elvitték a piacot az utasoknak olyan légitársaságok kellenek, amikkel el bírnak jutni a-ból b-be, s ha a malévval nem megy, márpedig egy ideje nem, akkor megoldják mással - a legroszabb, ami ebben a tekintetben történhetett, hipp-hopp meg is történt, leállt a cég, kész, nincs visszaút ennyi volt a privatizációs sikersztori, itt a vége
NoCsak
2012. február 23. 21:48
Ahhoz, hogy magyar légi közlekedés legyen, ahhoz magyar tulajdonú repülőtér is kell, és magyar vállalat vezetés! Mindem más csak "ideig óráig" fog működni! Kellet szarért-húgyért eladni a repteret?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!