Adnak-e érte kenyeret? – jegyzet a konzervatív oktatásról

2024. április 13. 15:24

A klasszikus európai felfogás az oktatást mint a műveltség megszerzésének eszközét látta.

2024. április 13. 15:24
Szalai Zoltán

Nyitókép: Pixabay

Kevés hazai alrendszer szenvedett annyit a kritika sortüzétől, mint az oktatás, amely gyakran kerül – olykor jogosan, olykor tévesen, és gyakran közhelyesen – bírálatok alá. A legnépszerűbb ezek közül a módszerekről és a tananyag úgymond elavultságáról szól, valahogy így: minek terhelik a diákokat olyan haszontalan dolgok magolásával, mint az Egri csillagok vagy a kovalens kötés, ahelyett, hogy a mindennapokra készítenék fel őket. A haladás ehelyett maga a megoldás: állandóan, óráról órára gyökeresen újítani kell a módszereket, a tananyagot, és kritika nélkül futni a nagybetűs Nyugat diktálta tempóban. Minden ismeret mércéje eszerint az, hogy most és azonnal hasznomra van-e, adnak-e érte kenyeret – mert amiért nem, azzal nem éri meg terhelni magunkat (a terhelés különben is rossz, ezt már minden kortárs liberalizmus atyja, Michel Foucault is megmondta).

Nagy törés lehetett ezen a vonalon, amikor az észak-európai, főleg kompetenciaalapú oktatási rendszer elérte korlátait, amit a legutóbbi PISA-felmérések is igazoltak; s az se csoda, hogy a kritikai kivégzőosztag egyből csőre töltött, amikor a Kommentárban Orbán Balázs publikálta „Visszavezetni az oktatást konzervatív gyökereihez” című esszéjét, amelyben éppen a kritika nélkül átvett nyugati mintákat is a hazai alulteljesítés egyik okának nevezte.

Holott az európai oktatásnak ritka jó fundamentumai vannak. Wilhelm von Humboldtól John Stuart Millig 

a klasszikus európai felfogás az oktatást mint a műveltség megszerzésének eszközét látta, 

s nem csak a társadalmi státusz és szakértelem terén, hanem az egyén képességeinek kibontakoztatása saját és a közössége javára. Hogy mi is ez a műveltség, az talán Comenius Didactica magnája óta dilemma Európában, de úgy alakult, hogy térségünkben az úgynevezett konzervatív oktatási rendszer terjedt el, amely alkalmazásában strukturáltabb, így időtállóbb, elméletileg megalapozottabb, s ezzel mélyebb tudást is adott.

Sok mérőszám mellett beszédes, hogy magyar kötődésű Nobel-díjasaink kettő kivételével mind ebből a közoktatásból kerültek ki. A szocializmus aztán, bár a humán tantárgyakat átideologizálta, a természettudományt, a tanári-iskolai szellemet kevésbé érintette: Karikó Katalin és Krausz Ferenc pályáját is két, régivágású tanára határozta meg. Egyben ők, mint kétkezi dolgozók gyermekei, élő cáfolatai is a konzervatív oktatást érő „elitista” vádaknak.

A kompetencia, vagyis a konkrét helyzetekben alkalmazható, azonnali és gyakorlati tudás mindenhatósága a rendszerváltás utáni reformdühvel érkezett térségünkbe, totalitárius igényekkel. Nem tudni, hogy az általános műveltséggel együtt az európai és nemzeti kultúra visszaszorítása csak eszköz volt, vagy cél is; mindenesetre ez a haladás pont annyira volt működőképes elgondolás, mint kidobni a menetrendet, mint meghaladott, konzervatív berögződést, majd a felszedett talpfák és sínek árából villamosítani a mozdonyt. Hozzátehetjük, nyugaton készül az új menetrend, hiszen a woke irodalommal meg a feminista történelemórákkal akkor is lehet terhelni a fiatalt, ha azért nem adnak a boltban kenyeret.

S van még itt egy félreértés: a konzervatív, tudásalapú oktatási rendszer nem ellensége az újnak és a gyakorlatinak, csupán megfontolt. „A reformok szükségesek és kikerülhetetlenek, azonban csupán a jól átgondolt és hosszú időn át kipróbált reformok, melyeket nem kell rövidesen bevezetésük után ismét megváltoztatni” – mondta egy berlini előadásán Klebelsberg Kunó kultuszminiszter.

A konzervatív oktatás melletti kiállás tehát a megőrzés mellett a külföldi példák kritika nélküli másolásának, a módszerek ideológiává emelésének, a „hasznosság” anyagi természetű, szellemet-tudatot maga alá gyűrő kizárólagosságának kritikája. Ha úgy tetszik, annak a belátása, hogy nem a gombhoz varrjuk a kabátot. Abból a szabásból se kabát nem lesz – se kenyér.

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
sexykitty-76
2024. április 28. 00:10
🍓 ️ ­A­­ ­­­d­ö­­­g­ö­­­s­­­ ­­­l­­á­n­­y­o­­­k­­­ ­v­­­á­r­­­n­a­­k­­ ­r­­­á­­­d­­ 👉 𝗪­𝗪­­­𝗪­.­­­𝗖­­𝗨­𝗠𝟰­.­­­𝗙­­­𝗨­­­𝗡
KBA98
2024. április 14. 11:28
A klasszikus műveltség tartást is ad. A mostani nemzedék simán hülye, és tanulatlan! A gépek ideje is lejár, majd akkor kiderül, hogy ki mire alkalmas!
2024. április 14. 00:04 Szerkesztve
"Ha két ember ugyanahhoz a kultúrához tartozik, az azt jelenti, hogy hasonlóan értelmezik a világot." Stuart Hall
2024. április 13. 23:52 Szerkesztve
A kultúra egy adott társadalom mindazon ismereteinek összessége, amelyek az emberi közösség összetartozását és fennmaradását biztosítják. A kultúra alapján tudunk eligazodni abban, hogy mit tartunk a fontos értékeknek és betartandó normáknak az életben. Ezeket meg kell tanulni! Megtanulva akkor van valami, ha használni is tudja az ismereteit a tanuló. Pl.:A klasszikusok oktatása azért fontos mert, a klasszikusok olvasása, elemzése útján tanulják meg, hogy mi a művészet, mi az irodalom, mi az érték. A klasszikusok általában élményt, akár katarzist is nyújtó művek. Több, gazdagabb lesz az, aki olvasta azokat. Szociálisan érzékenyebbek és empatikusabbak lesznek a regény olvasástól az emberek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!